PKP Cargo zapowiada zwolnienia grupowe do 2,5 tys. pracowników

Opublikowane przez: Malwina Przeniosło

PKP Cargo, największy polski operator logistyczny, ogłosił plany zwolnień grupowych obejmujących niemal 2,5 tysiąca pracowników w latach 2025-2026. Proces redukcji zatrudnienia ma zakończyć się do końca września 2026 roku, a szczegóły Planu Restrukturyzacji spółka przedstawi do końca czerwca 2025 roku. Zwolnienia te mają dotknąć do 1041 osób w 2025 roku oraz do 1388 w 2026 roku, co stanowi znaczącą część obecnego zatrudnienia.

  • PKP Cargo ogłosiło 6 czerwca 2025 roku plany zwolnień grupowych obejmujących niemal 2,5 tysiąca pracowników do końca września 2026 roku.
  • W 2025 roku pracę może stracić do 1041 osób, a w 2026 roku do 1388 pracowników.
  • Proces zwolnień jest elementem Planu Restrukturyzacji, którego szczegóły spółka ma przedstawić do końca czerwca 2025 roku.
  • Związki zawodowe protestują przeciwko likwidacji sekcji i zwolnieniom, domagając się szerokich konsultacji społecznych.
  • Pracownicy objęci zwolnieniami mają prawo do odpraw, a zwolnienia nie obejmą m.in. osób samotnie wychowujących dzieci oraz osób z niepełnosprawnościami.

Mimo wcześniejszych działań naprawczych, sytuacja finansowa i organizacyjna PKP Cargo wymaga dalszych, głębokich zmian. Związki zawodowe protestują przeciwko planom likwidacji niektórych sekcji i apelują o szerokie konsultacje społeczne, które spółka rozpoczęła 6 czerwca 2025 roku, starając się wypracować porozumienie z pracownikami.

Ogłoszenie zwolnień grupowych i harmonogram działań

6 czerwca 2025 roku PKP Cargo oficjalnie poinformowało o planach zwolnień grupowych obejmujących łącznie niemal 2,5 tysiąca pracowników w ciągu dwóch lat. W 2025 roku zwolnienia mają objąć do 1041 osób, natomiast w 2026 roku do 1388 pracowników. Proces ten ma zakończyć się najpóźniej do 30 września 2026 roku, przy czym tegoroczne zwolnienia przewidziano na zakończenie do końca lipca 2025 roku.

Szczegóły Planu Restrukturyzacji, na podstawie którego będą realizowane zwolnienia, mają zostać przedstawione do końca czerwca 2025 roku. Jak podaje rp.pl, cały proces redukcji zatrudnienia ma być zrealizowany do 30 września 2026 roku, a pełne informacje dotyczące planowanych działań spółka ujawni jeszcze w czerwcu.

Przyczyny i kontekst restrukturyzacji PKP Cargo

PKP Cargo zaznacza, że pomimo wcześniejszych działań naprawczych, obecna sytuacja finansowa i organizacyjna przedsiębiorstwa wymaga dalszych, głębokich zmian. Do podstawowych działań restrukturyzacyjnych należy redukcja zatrudnienia, której celem jest stabilizacja finansowa spółki oraz poprawa efektywności operacyjnej.

Jak informuje sektor kolejowy, spółka finalizowała niedawno nowe umowy przewozowe, między innymi na transport węgla o wartości 48,5 mln zł. Jednak nawet te kontrakty nie zapewniły wystarczającej poprawy kondycji finansowej PKP Cargo. Według danych wiadomosci.onet.pl, w ubiegłym roku firma przeprowadziła już zwolnienia 3665 pracowników, co pokazuje skalę i ciągłość zmian kadrowych w spółce.

Reakcje związków zawodowych i warunki zwolnień

Związki zawodowe ostro protestują przeciwko planom likwidacji niektórych sekcji PKP Cargo, w tym m.in. w Szczecinku. Wyrażają one głębokie obawy o przyszłość zatrudnienia oraz funkcjonowanie poszczególnych oddziałów. Jak podają portale polskamorska.pl i 24kurier.pl, związkowcy apelują o szerokie konsultacje społeczne i sprzeciwiają się likwidacji poszczególnych sekcji.

PKP Cargo rozpoczęło konsultacje ze związkami zawodowymi 6 czerwca 2025 roku, dążąc do wypracowania porozumienia i minimalizacji skutków społecznych restrukturyzacji. Pracownikom objętym zwolnieniami przysługują odprawy, których wysokość zależy od stażu pracy. Zwolnienia nie obejmą między innymi osób samotnie wychowujących dzieci, osób z niepełnosprawnościami oraz pracowników znajdujących się w szczególnej sytuacji zdrowotnej.

Dane liczbowe i finansowe dotyczące zatrudnienia i zarządu

Łączna liczba pracowników planowanych do zwolnienia wynosi około 2 429 osób – do 1041 w 2025 roku i do 1388 w 2026 roku. To znacząca część obecnego zatrudnienia w spółce, które według związków zawodowych może wynosić maksymalnie około 4 142 osoby. Zwolnienia mogą więc objąć nawet do 30 proc. pracowników.

W 2024 roku prezes PKP Cargo, Dariusz Seliga, otrzymał wynagrodzenie w wysokości 341 010,46 zł. Na wynagrodzenia całego zarządu przeznaczono łącznie ponad 3 mln zł, co świadczy o wysokich kosztach osobowych w najwyższych szczeblach kierownictwa spółki. Jak podaje kolejowyportal.pl, wynagrodzenia zarządu i Rady Nadzorczej w 2024 roku stanowiły istotny element kosztów operacyjnych przedsiębiorstwa, co w kontekście trudnej sytuacji finansowej spółki dodatkowo podnosi oczekiwania wobec skuteczności działań restrukturyzacyjnych.

PKP Cargo musi znaleźć sposób, by poprawić swoje wyniki finansowe, nie zapominając przy tym o pracownikach, których los jest równie ważny. To, jak potoczą się konsultacje społeczne, zadecyduje o tym, jak będzie wyglądać dalsza restrukturyzacja i jakie przyniesie skutki dla ludzi zaangażowanych w ten proces.