PKP Cargo składa plan restrukturyzacyjny z wizją zysku w 2031 roku
Zarządca masy sanacyjnej PKP Cargo złożył 1 lipca 2025 roku do sądu plan restrukturyzacyjny firmy, mający na celu poprawę kondycji finansowej i osiągnięcie znaczącego zysku operacyjnego EBITDA do 2031 roku. Dokument przewiduje, że spółka będzie mogła liczyć na wsparcie finansowe w postaci pożyczki do 500 mln zł od głównego akcjonariusza, co ma zapewnić stabilność bieżącej działalności. W ramach planu restrukturyzacji zaproponowano również zmiany w systemie wynagrodzeń pracowników, które mają ograniczyć skalę planowanych zwolnień grupowych i poprawić efektywność działania firmy.

- Zarządca masy sanacyjnej PKP Cargo złożył 1 lipca 2025 roku do sądu plan restrukturyzacyjny z celem osiągnięcia zysku EBITDA około 1,3 mld zł do 2031 roku.
- Plan przewiduje wsparcie finansowe od głównego akcjonariusza w formie pożyczki do 500 mln zł na działalność operacyjną.
- Restrukturyzacja zakłada zmiany w systemie wynagradzania pracowników i rezygnację z części przywilejów z ZUZP, co ma ograniczyć planowane zwolnienia grupowe.
- Wcześniejsze działania obejmowały redukcję zatrudnienia o ponad 3600 osób w 2024 roku oraz zapowiedzi dalszych zwolnień w 2025 i 2026 roku.
- Spółka planuje zezłomować ponad 10 tys. wagonów, co budzi krytykę ekspertów dotyczącą potencjalnego marnotrawstwa zasobów.
Restrukturyzacja PKP Cargo ma zapobiec upadłości spółki oraz umożliwić jej stabilizację na rynku przewozów kolejowych, który od kilku lat stawia przed firmą poważne wyzwania finansowe i operacyjne. Przedstawione rozwiązania łączą restrukturyzację finansową z reorganizacją zatrudnienia, co ma pomóc w odbudowie pozycji firmy oraz dostosowaniu jej do wymogów współczesnego rynku.
Złożenie planu restrukturyzacyjnego i cele finansowe
1 lipca 2025 roku zarządca masy sanacyjnej PKP Cargo formalnie złożył do sądu plan restrukturyzacyjny spółki, o czym poinformowano w oficjalnym komunikacie giełdowym. Dokument przedstawia szczegółowy harmonogram działań, które mają doprowadzić do poprawy wyników finansowych firmy oraz jej pozycji rynkowej.
Plan zakłada, że dzięki skutecznemu wdrożeniu przewidzianych działań, PKP Cargo będzie w stanie osiągnąć do 2031 roku zysk EBITDA na poziomie około 1,296 mld zł. To znaczące zwiększenie rentowności ma być efektem zarówno optymalizacji kosztów, jak i poprawy efektywności operacyjnej.
Ważnym elementem planu jest także przewidziana możliwość udzielenia przez głównego akcjonariusza pożyczki do 500 mln zł, która ma wesprzeć bieżącą działalność operacyjną spółki. Środki te mają pozwolić na stabilizację płynności finansowej i zapewnić realizację planowanych inwestycji.
Jak podaje Bankier.pl, celem tych działań jest przede wszystkim ustabilizowanie sytuacji finansowej PKP Cargo oraz poprawa efektywności funkcjonowania przedsiębiorstwa w trudnym otoczeniu rynkowym.
Kontekst postępowania restrukturyzacyjnego i działania z przeszłości
Proces restrukturyzacji PKP Cargo rozpoczął się już w lipcu 2024 roku, kiedy to sąd otworzył postępowanie restrukturyzacyjne wobec spółki. Decyzja ta była odpowiedzią na narastające problemy finansowe firmy, a także spadek jej udziału rynkowego do poziomu 26,29 proc., co wskazuje Businessinsider.com.pl.
W ramach pierwszych działań dostosowawczych, jeszcze w 2024 roku spółka zredukowała zatrudnienie o 3665 pracowników. Ten krok miał na celu obniżenie kosztów operacyjnych i dopasowanie struktury zatrudnienia do zmieniającej się sytuacji rynkowej – podaje Fakt.pl.
Jednakże mimo tych cięć, zapowiedziano dalsze zwolnienia grupowe. Według informacji portali Onet.pl oraz Portalsamorzadowy.pl, planowane redukcje zatrudnienia mają sięgnąć do 1041 osób w 2025 roku, a w kolejnym roku – do 1388 pracowników. Realizacja tych planów jest uzależniona od osiągnięcia porozumienia z przedstawicielami załogi.
Podstawowym celem postępowania restrukturyzacyjnego jest uniknięcie upadłości firmy oraz poprawa jej efektywności i konkurencyjności. Działania te są realizowane zgodnie z przepisami Prawa restrukturyzacyjnego, co podkreśla poradnikprzedsiebiorcy.pl.
Propozycje zarządu wobec pracowników i alternatywa dla zwolnień grupowych
W obliczu planowanych zwolnień zarząd PKP Cargo zaproponował pracownikom rezygnację z części przywilejów wynikających z Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy (ZUZP). W zamian za to miałby zostać wprowadzony nowy system motywacyjny oparty na efektywności pracy. Celem tej zmiany jest ograniczenie skali zwolnień przy jednoczesnym zachowaniu oszczędności kosztowych.
Nowy system wynagradzania mógłby zacząć obowiązywać już w 2025 roku i według szacunków ma przynieść oszczędności porównywalne do tych, które generują planowane zwolnienia grupowe – informują Fakt.pl oraz wGospodarce.pl.
Propozycja przedstawiona 30 czerwca 2025 roku zakłada, że odstąpienie od obowiązującego ZUZP pozwoli na realizację tych oszczędności i tym samym ograniczy konieczność masowych redukcji zatrudnienia. Takie podejście jest wskazywane przez PolskieRadio24.pl oraz Bankier.pl jako sposób na złagodzenie skutków restrukturyzacji dla pracowników.
Jeśli jednak porozumienie z pracownikami nie zostanie osiągnięte, zwolnienia grupowe obejmą do 1041 pracowników w 2025 roku oraz do 1388 osób w 2026 roku, jak podają Portalsamorzadowy.pl i Onet.pl.
Dodatkowe wyzwania i krytyka działań spółki
PKP Cargo stoi także przed wyzwaniami związanymi z zarządzaniem majątkiem trwałym. Spółka planuje zezłomować ponad 10 tysięcy wagonów, z czego część nigdy nie została użyta. Taka decyzja budzi krytykę ekspertów, którzy wskazują na potencjalne marnotrawstwo zasobów i konieczność bardziej efektywnego wykorzystania dostępnego taboru – podaje kresy.pl.
Ponadto, firma odnotowuje dalszy spadek udziału w rynku przewozów kolejowych. W 2025 roku PKP Cargo przewiozło zaledwie 5716 mln tonokilometrów, co jest jednym z najniższych wyników od kilku lat, zauważa Businessinsider.com.pl.
Eksperci i członkowie zarządu zwracają uwagę, że restrukturyzacja nie dotyka tylko samej firmy, lecz także jej pracowników i lokalne społeczności. Głównym celem tych zmian jest zwiększenie efektywności i stabilności finansowej PKP Cargo, co ma pomóc spółce utrzymać się na wymagającym rynku przewozów – podkreślają Bankier.pl i Onet.pl.