Orlen wprowadza ekologiczne paliwo SAF na trzy polskie lotniska

Opublikowane przez: Julianna Rudzik

Orlen zainicjował sprzedaż zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF) na trzech największych lotniskach w Polsce: Warszawie, Krakowie oraz Katowicach. To przełomowy krok w kierunku ograniczenia emisji dwutlenku węgla w sektorze lotniczym, który odpowiada na ambitne unijne cele klimatyczne. Nowe paliwo, w pełni kompatybilne z obecnymi silnikami odrzutowymi, jest obecnie importowane, gdyż krajowa produkcja jeszcze nie ruszyła. Wiceprezes Orlenu, Ireneusz Sitarski, podkreśla, że wprowadzenie SAF to odpowiedź na rosnące oczekiwania pasażerów oraz konieczność transformacji energetycznej całej branży lotniczej.

  • Orlen od 9 lipca 2025 roku sprzedaje paliwo lotnicze SAF na lotniskach w Warszawie, Krakowie i Katowicach.
  • SAF jest paliwem ekologicznym, produkowanym z surowców odnawialnych, które znacząco ogranicza emisję CO₂ i jest kompatybilne z obecnymi silnikami odrzutowymi.
  • Obecnie paliwo jest importowane, gdyż krajowa produkcja SAF jeszcze nie została uruchomiona.
  • Wprowadzenie SAF wpisuje się w strategię Orlenu na rzecz dekarbonizacji i neutralności emisyjnej do 2050 roku.
  • Wzrost kursu akcji Orlenu i inwestycje w technologie ekologiczne towarzyszą transformacji firmy.

Wprowadzenie paliwa SAF na polskie lotniska

9 lipca 2025 roku Orlen rozpoczął sprzedaż paliwa lotniczego SAF (Sustainable Aviation Fuel) na trzech największych polskich lotniskach: Lotnisku Chopina w Warszawie, Kraków-Balice oraz Katowice-Pyrzowice, co potwierdza artykuł z WNP.pl. To pierwszy etap wdrożenia paliwa, które ma szansę znacząco wpłynąć na zmniejszenie śladu węglowego polskiego lotnictwa.

SAF to paliwo produkowane z surowców odnawialnych lub odpadowych, które znacząco ogranicza emisję dwutlenku węgla zarówno podczas produkcji, jak i spalania, jak podaje Strefa Biznesu. Jego zastosowanie pozwala na redukcję emisji CO₂ nawet o 80 proc. w porównaniu do tradycyjnego paliwa lotniczego. Co ważne, paliwo to jest kompatybilne z obecnymi silnikami odrzutowymi, co umożliwia natychmiastowe jego stosowanie bez konieczności modyfikacji floty lotniczej, informuje Inwestycje.pl.

Obecnie paliwo jest importowane, ponieważ krajowa produkcja SAF jeszcze nie została uruchomiona, jak wskazuje Interia.pl. To oznacza, że Polska wykorzystuje dostępne na rynku rozwiązania, jednocześnie przygotowując się do uruchomienia własnych zakładów produkcyjnych w przyszłości. Import stanowi tymczasowe rozwiązanie, które pozwala na szybkie wdrożenie paliwa w regularnym ruchu lotniczym.

Motywacje i cele dekarbonizacji w strategii Orlenu

Wiceprezes Orlenu, Ireneusz Sitarski, podkreśla, że wprowadzenie SAF jest odpowiedzią na konieczność dekarbonizacji biznesu, zarówno po stronie producenta, jak i przewoźników, oraz na oczekiwania pasażerów chcących podróżować bardziej ekologicznie – informuje Portal Biznes Alert. Coraz większa świadomość ekologiczna społeczeństwa oraz regulacje unijne wymuszają zmianę podejścia do paliw i energii w branży lotniczej.

SAF wpisuje się w unijne cele redukcji emisji gazów cieplarnianych i jest elementem szerszej strategii Orlenu na rzecz neutralności emisyjnej do 2050 roku, jak wskazuje mamstartup.pl. Koncern konsekwentnie realizuje strategie mające na celu transformację energetyczną i redukcję śladu węglowego swoich produktów.

Orlen realizuje również inne projekty proekologiczne, takie jak instalacja morskich turbin wiatrowych o mocy 15 MW w polskiej części Bałtyku, co podaje Bankier.pl. To inwestycje, które mają zapewnić odnawialne źródła energii i ograniczyć uzależnienie od paliw kopalnych.

Grupa Orlen inwestuje w technologie ograniczające emisję metanu i rozwija innowacyjne rozwiązania produkcji energii, jak technologia Multifuel, co opisują e-petrol.pl oraz mamstartup.pl. Te działania mają na celu kompleksowe podejście do problemu zmian klimatycznych i wpisują się w globalne trendy transformacji energetycznej.

Ekonomiczne i rynkowe aspekty wprowadzenia paliwa SAF

Wprowadzenie paliwa SAF ma także wymiar ekonomiczny – kurs akcji Orlenu osiągnął najwyższy poziom od listopada 2021 roku, a wzrost w tym roku sięgnął już 80 procent, informuje Bankier.pl. Sukces rynkowy spółki jest częściowo związany ze skutecznym wdrażaniem strategii ekologicznych, które zyskują na popularności inwestorów.

SAF jest droższe od tradycyjnego paliwa lotniczego, co wynika z obecnego modelu importu i ograniczonej produkcji krajowej, podaje Interia.pl. Wyższe koszty wynikają z zaawansowanych procesów produkcyjnych oraz ograniczeń dostępności surowców odnawialnych.

Orlen musi zainwestować setki milionów złotych, aby ograniczyć emisje i rozwijać produkcję paliw ekologicznych, co wskazuje e-petrol.pl. Koncern planuje rozbudowę infrastruktury produkcyjnej, co w dłuższej perspektywie powinno obniżyć koszty produkcji i zwiększyć dostępność SAF na rynku krajowym.

Energa z Grupy Orlen otrzymała ponad 1,3 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy na projekty związane z dekarbonizacją produkcji energii elektrycznej, jak podaje Gramwzielone.pl. To dodatkowe wsparcie finansowe pozwala na przyspieszenie realizacji inwestycji proekologicznych i wzmocnienie pozycji Orlenu jako lidera transformacji energetycznej w Polsce.

Wprowadzenie paliwa SAF na polskich lotniskach to realny krok ku bardziej ekologicznym podróżom lotniczym. W połączeniu z innymi zielonymi inicjatywami Orlenu, pokazuje to, jak ważne staje się działanie na rzecz ochrony klimatu i budowania gospodarki, która szanuje naszą planetę.