CNE Tomasz Kleyff prowadził historyczny koncert hip-hopowy w Opolu 2025

Opublikowane przez: Dorota Nóżka

Podczas 62. Krajowego Festiwalu Polskiej Piosenki w Opolu, który odbywał się w dniach 12-15 czerwca 2025 roku, scena jednego z najważniejszych wydarzeń muzycznych w kraju zyskała nowy wymiar. Tomasz Kleyff, znany jako CNE (Człowiek Nowej Ery), poprowadził koncert „Hip-hop. Jedno podwórko” – pierwsze w historii festiwalu wydarzenie dedykowane polskiemu hip-hopowi. Wydarzenie to zgromadziło na jednej scenie trzy pokolenia polskich raperów, którzy wspólnie uczcili dziedzictwo gatunku oraz oddali hołd zmarłemu Michałowi „Joce” Martenowi, współzałożycielowi legendarnego Kaliber 44.

  • Tomasz Kleyff (CNE) poprowadził pierwszy w historii festiwalu w Opolu koncert hip-hopowy „Hip-hop. Jedno podwórko” 12 czerwca 2025 roku.
  • Na scenie wystąpiły trzy pokolenia polskich raperów, m.in. Paktofonika, AbradAb, Molesta Ewenement, O.S.T.R., Kukon oraz DJ Eprom.
  • Koncert był hołdem dla zmarłego Michała „Joce” Martena, współzałożyciela Kaliber 44.
  • Kierownikiem artystycznym koncertu był Vienio, a reżyserią zajął się Miłosz Bidziński.
  • Festiwal w Opolu 2025 odbywał się od 12 do 15 czerwca, łącząc różne pokolenia artystów i publiczności, a także prezentując konkurs Debiuty, wygrany przez Daniela Godsona.

Koncert, który odbył się 12 czerwca, był nie tylko muzycznym przeżyciem, ale także symbolicznym momentem jedności i pamięci. Występy legend gatunku przeplatały się z młodymi talentami, a specjalna oprawa wizualna oraz artystyczna, przygotowana pod kierownictwem Vienio z Molesty, podkreśliła wyjątkowość tego wieczoru. To wydarzenie na długo pozostanie w pamięci fanów hip-hopu i wszystkich uczestników festiwalu.

Historyczny powrót hip-hopu na festiwal w Opolu

62. Krajowy Festiwal Polskiej Piosenki w Opolu od 1963 roku stanowi coroczne święto polskiej muzyki, gromadząc artystów i publiczność z całego kraju. Jego 62. edycja, odbywająca się od 12 do 15 czerwca 2025 roku, zapisała się w historii jako moment przełomowy dla polskiej sceny hip-hopowej. Po ponad dwóch dekadach przerwy hip-hop powrócił na opolską scenę podczas koncertu „Hip-hop. Jedno podwórko”.

Jak podaje Dziennik.pl oraz Eska.pl, był to pierwszy w dziejach festiwalu wieczór poświęcony wyłącznie temu gatunkowi muzycznemu, co podkreśla wyjątkowy charakter wydarzenia. Super Express zauważa, że taka dedykacja hip-hopowi świadczy o jego rosnącym znaczeniu i uznaniu w polskiej kulturze muzycznej. Telemagazyn dodaje, że na scenie pojawiły się największe gwiazdy polskiego rapu, reprezentujące aż trzy pokolenia artystów, co pozwoliło ukazać pełen przekrój rozwoju gatunku w Polsce.

Gospodarz i artyści koncertu „Hip-hop. Jedno podwórko”

Koncert poprowadził Tomasz Kleyff, znany w środowisku hip-hopowym jako CNE (Człowiek Nowej Ery), który od lat jest rozpoznawalną i szanowaną postacią polskiej sceny rapowej. Jak informuje SE.pl, jego charyzma i doświadczenie przyczyniły się do sprawnej organizacji wieczoru oraz utrzymania wyjątkowej atmosfery.

Na scenie zaprezentowały się takie legendy jak Paktofonika, AbradAb, Molesta Ewenement, O.S.T.R., a także GrubSon, Ten Typ Mes, JWP/BC, Miły ATZ, WCK, Kukon oraz asthma. Towarzyszyli im DJ Eprom i Torres Brothers, którzy zadbali o doskonałe brzmienie i dynamiczne podkłady muzyczne (SE.pl, Eska.pl). Kukon zaprezentował m.in. utwory „Co by się nie działo” oraz „Adderal”, które spotkały się z entuzjastycznym przyjęciem publiczności (Interia).

Za reżyserię koncertu odpowiadał Miłosz Bidziński, natomiast kierownictwo artystyczne powierzono Vienio, czyli Piotrowi Więcławskiemu z Molesty. Jak podkreśla Rozrywka Wprost oraz bielsko.biala.pl, ich profesjonalne podejście przyczyniło się do wysokiego poziomu artystycznego i wizualnego wydarzenia. DJ Eprom, uznany za mistrza świata DJ-ów, zapewnił warstwę dźwiękową, która idealnie współgrała z występami na scenie.

Hołd dla Michała „Joce” Martena i znaczenie koncertu

Podczas koncertu „Hip-hop. Jedno podwórko” szczególny moment poświęcono pamięci Michała „Joce” Martena, współzałożyciela legendarnej grupy Kaliber 44, który zmarł niedawno. Jak relacjonują Plotek i Telemagazyn, Tomasz Kleyff poprosił zgromadzoną publiczność o głośny aplauz na cześć zmarłego artysty, co wywołało wzruszenie i chwilę ciszy wypełnioną wspomnieniami.

Wydarzenie miało na celu zjednoczenie różnych pokoleń słuchaczy i twórców hip-hopu w Polsce. Interia oraz Rozrywka Wprost podkreślają, że koncert był manifestacją trwałości i kulturowej wartości hip-hopu, który od dawna przestał być jedynie modą, a stał się integralną częścią polskiej tożsamości muzycznej. Specjalne wizualizacje związane z kulturą hip-hopową, które wzbogaciły koncert, podniosły jego artystyczną wartość i pozwoliły jeszcze głębiej zanurzyć się w klimat tego gatunku (SE.pl).

Vienio zdradził, że tylko jeden artysta odmówił udziału w koncercie, jednak nie wpłynęło to na sukces wydarzenia ani na jego odbiór przez publiczność (Dziennik.pl).

Inne ważne wydarzenia i atrakcje festiwalu Opole 2025

62. edycja Krajowego Festiwalu Polskiej Piosenki w Opolu to nie tylko hip-hopowy koncert. W programie znalazły się występy takich gwiazd jak Doda, Myslovitz czy IRA. Podczas wieczoru „Trzy ćwiartki Jacka Cygana” zaprezentował się również Garou, co podkreśla różnorodność i bogactwo muzyczne festiwalu (Super Express, Radio ZET, czasnaopole.pl).

Ważnym elementem imprezy był także konkurs Debiuty, w którym rywalizowało dziesięciu młodych wykonawców, dając im szansę na debiut sceniczny i zaprezentowanie swoich talentów szerokiej publiczności (AW Press, Fakt.pl). Zwycięzcą tego konkursu został Daniel Godson, który wystąpił z piosenką „Jest jak jest” (TVP.pl).

Festiwal łączył pokolenia – od wielkich powrotów znanych gwiazd po porywające debiuty młodych artystów. Koncerty transmitowane były na żywo na antenie TVP1 oraz TVP Polonia, dzięki czemu dostęp do wydarzeń mieli również widzowie spoza Opola (Super Express).

W trakcie drugiego dnia odsłonięto nową atrakcję – tzw. „ptasią budkę”, która wzbogaciła przestrzeń festiwalową i urozmaiciła ofertę dla uczestników (czasnaopole.pl). Marek Sierocki, znany dziennikarz muzyczny, zapowiadał, że edycja 2025 będzie wyjątkowa i z pewnością spełni oczekiwania fanów różnorodnych gatunków muzycznych (TVP.pl).

62. Krajowy Festiwal Polskiej Piosenki w Opolu pokazał, że potrafi nadążyć za zmieniającymi się trendami muzycznymi, a hip-hop, ważny głos młodego pokolenia, zyskuje zasłużone miejsce w polskiej muzyce. Koncert „Hip-hop. Jedno podwórko” był nie tylko świetną okazją do wspólnego świętowania, ale też wyrazem szacunku dla tych, którzy przez lata kształtowali i wciąż tworzą historię polskiego rapu.