Fatalny stan przejazdów przez tory na poznańskim rondzie Starołęka
Na poznańskim rondzie Starołęka kierowcy coraz częściej alarmują o złym stanie technicznym przejazdów przez tory tramwajowe, które w obecnym kształcie mogą poważnie uszkodzić zawieszenie pojazdu. Problemy dotyczą zwłaszcza południowej części węzła rozjazdowego, która była poddana remontowi latem ubiegłego roku, jednak mimo przeprowadzonych prac sytuacja nie uległa poprawie. Kierowcy zmuszeni są do zatrzymywania się na przejazdach, co utrudnia płynność ruchu i zwiększa ryzyko kolizji oraz uszkodzeń samochodów.

- Przejazdy przez tory na rondzie Starołęka w Poznaniu są w złym stanie technicznym i mogą uszkodzić zawieszenie pojazdów.
- Latem 2024 roku przeprowadzono remont południowej części węzła rozjazdowego, jednak problemy nie zostały całkowicie rozwiązane.
- Przepisy dotyczące utrzymania przejazdów kolejowo-drogowych wymagają regularnego oczyszczania podsypki, co ma zapobiegać pogorszeniu stanu nawierzchni.
- Brak aktualnych wypowiedzi zarządców infrastruktury na temat planów naprawczych dotyczących ronda Starołęka.
- Kierowcy muszą się zatrzymywać na przejazdach, co utrudnia ruch i zwiększa ryzyko uszkodzeń pojazdów.
Zarówno mieszkańcy, jak i osoby codziennie korzystające z tego fragmentu drogi, wskazują na konieczność podjęcia pilnych działań naprawczych. Warto przypomnieć, że obowiązujące przepisy dotyczące konserwacji przejazdów kolejowo-drogowych nakładają na zarządców infrastruktury obowiązek regularnego oczyszczania podsypki, co ma zapobiegać pogorszeniu nawierzchni i zapewnić bezpieczeństwo użytkownikom dróg.
Aktualny stan przejazdów przez tory na rondzie Starołęka
Jak relacjonuje Czytelniczka na portalu epoznan.pl, publikując 3 czerwca 2025 roku swoje spostrzeżenia, przejazdy przez tory na rondzie Starołęka znajdują się w złym stanie technicznym. Kierowcy zmuszeni są do zatrzymywania się, aby uniknąć uszkodzenia zawieszenia swoich pojazdów. Problem jest szczególnie widoczny w południowej części węzła rozjazdowego, która była poddana remontowi latem 2024 roku. Wówczas prace objęły m.in. przejazd w kierunku ronda Żegrze, jednak mimo tych działań usterki nadal występują.
Stan przejazdów znacząco wpływa na płynność ruchu drogowego, powodując konieczność wyhamowywania i zatrzymywania się na krótkim odcinku trasy. To z kolei generuje większe ryzyko kolizji oraz negatywnie oddziałuje na komfort i bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego, zarówno kierowców, jak i pieszych.
Remonty i konserwacja przejazdów kolejowo-drogowych – kontekst prawny i techniczny
Zgodnie z informacjami portalu LexLege, obowiązki związane z utrzymaniem przejazdów kolejowo-drogowych zostały określone w § 79 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju. Przepis ten nakłada na zarządców konieczność regularnego oczyszczania podsypki na przejazdach, co jest kluczowym elementem utrzymania ich w odpowiednim stanie technicznym. Takie działania mają na celu zapobieganie pogorszeniu się nawierzchni oraz minimalizowanie ryzyka uszkodzeń pojazdów przejeżdżających przez tory.
Aktualna sytuacja na rondzie Starołęka wskazuje na możliwe niedociągnięcia w realizacji tych obowiązków konserwacyjnych. Niezadowalający stan przejazdów może sugerować, że prace remontowe i bieżąca konserwacja nie spełniają wymogów określonych prawem, co wymaga pilnej interwencji ze strony odpowiedzialnych podmiotów zarządzających infrastrukturą drogową i tramwajową.
Perspektywy i oczekiwania wobec zarządców infrastruktury
Pomimo przeprowadzonego remontu w południowej części ronda Starołęka w 2024 roku, użytkownicy nadal zgłaszają zastrzeżenia dotyczące stanu przejazdów. Sytuacja ta sugeruje, że konieczne mogą być kolejne prace naprawcze lub nawet modernizacyjne, które skutecznie poprawią jakość nawierzchni oraz bezpieczeństwo na tym newralgicznym odcinku drogi.
Na chwilę obecną brak jest oficjalnych komunikatów ze strony miejskich służb drogowych lub zarządców torowisk dotyczących planów naprawczych czy inwestycyjnych w kontekście ronda Starołęka. Zaleca się śledzenie lokalnych serwisów informacyjnych oraz komunikatów miejskich, aby na bieżąco monitorować sytuację i pozyskać informacje o ewentualnych działaniach zmierzających do poprawy warunków przejazdu przez tory.
Zgłaszane trudności jasno pokazują, jak istotne jest szybkie działanie ze strony zarządców infrastruktury, by każdy, kto korzysta z ronda Starołęka, czuł się bezpiecznie i wygodnie.