PKP Cargo zapowiada kolejne zwolnienia grupowe do 2026 roku
PKP Cargo, największy polski przewoźnik kolejowy, ogłosił kolejną falę zwolnień grupowych, które mają objąć do 1041 pracowników do końca lipca 2025 roku oraz do 1388 osób do końca września 2026 roku. Decyzja ta wynika z konieczności dalszej restrukturyzacji firmy, której sytuacja finansowa pozostaje trudna pomimo wcześniejszych działań naprawczych. Zarząd spółki zapowiedział przedstawienie szczegółowego Planu Restrukturyzacji do końca czerwca 2025 roku.

- PKP Cargo planuje zwolnić do 1041 pracowników do końca lipca 2025 roku oraz do 1388 osób do końca września 2026 roku, łącznie niemal 2,5 tysiąca osób.
- To druga fala zwolnień po ubiegłorocznych redukcjach zatrudnienia o 3665 osób w ramach postępowania restrukturyzacyjnego rozpoczętego w lipcu 2024 roku.
- Spółka odnotowała w 2025 roku stratę netto w wysokości 48,6 mln zł, a rynek przewozów towarowych w Polsce i Europie wykazuje wyraźne spowolnienie.
- Zwolnienia są częścią Planu Restrukturyzacji, którego szczegóły mają zostać przedstawione do końca czerwca 2025 roku, a proces odbywa się pod nadzorem sądowym i w porozumieniu ze związkami zawodowymi.
- PKP Cargo zapewnia wsparcie dla zwalnianych pracowników, w tym odprawy i programy przekwalifikowania, jednocześnie planując zbycie udziałów w Euroterminalu Sławków.
Zmiany kadrowe są odpowiedzią na wyraźne spowolnienie rynku przewozów towarowych zarówno w Polsce, jak i w całej Europie. PKP Cargo podkreśla, że mimo trudności dokłada starań, aby zapewnić zwalnianym pracownikom adekwatne wsparcie, w tym odprawy finansowe oraz programy przekwalifikowania. To już druga fala redukcji zatrudnienia w firmie po ubiegłorocznych zwolnieniach, które objęły 3665 osób.
Kontekst i tło zwolnień w PKP Cargo
W lipcu 2024 roku sąd otworzył postępowanie restrukturyzacyjne wobec PKP Cargo, co rozpoczęło proces głębokich zmian w spółce. Jak podaje wGospodarce.pl, ta decyzja była punktem wyjścia do wdrożenia szeregu działań naprawczych mających na celu ustabilizowanie sytuacji finansowej przewoźnika.
W 2024 roku PKP Cargo przeprowadziło pierwszą falę zwolnień grupowych, która objęła 3665 pracowników. Informacje te potwierdzają serwisy INTERIA.PL oraz Next.Gazeta.pl, podkreślając, że była to największa redukcja zatrudnienia w historii spółki.
Pomimo podjętych kroków, sytuacja ekonomiczna firmy nadal pozostaje trudna. Według biznesinfo.pl oraz businessinsider.com.pl, PKP Cargo notuje dalsze straty i spadek przewozów towarowych, co wymusza kontynuowanie działań restrukturyzacyjnych, w tym kolejnych redukcji etatów.
Planowane zwolnienia i harmonogram działań
Zarząd PKP Cargo podjął decyzję o przeprowadzeniu kolejnej fali zwolnień grupowych, które mają objąć do 1041 pracowników do końca lipca 2025 roku oraz do 1388 osób do końca września 2026 roku. Łącznie oznacza to redukcję niemal 2,5 tysiąca miejsc pracy. Potwierdzają to źródła takie jak rp.pl, INTERIA.PL oraz Kolejowy Portal.
Cały proces zwolnień wpisuje się w ramy Planu Restrukturyzacji, którego szczegóły spółka ma zaprezentować do końca czerwca 2025 roku, jak informują rp.pl oraz serwisy.gazetaprawna.pl. Zwolnienia będą prowadzone pod nadzorem sędziego komisarza oraz we współpracy ze związkami zawodowymi, co podkreślają TVN24 Biznes i NaKolei.pl.
PKP Cargo planuje zakończyć proces zwolnień przewidzianych na rok 2025 najpóźniej do końca lipca, a całość restrukturyzacji kadrowej do 30 września 2026 roku, jak podaje Forsal.pl.
Przyczyny i skutki restrukturyzacji
Prezes PKP Cargo w restrukturyzacji, Agnieszka Wasilewska-Semail, wskazuje, że mimo podejmowanych wcześniej działań naprawczych, sytuacja spółki wymaga głębokich zmian. Rynek kolejowych przewozów towarowych w Polsce i Europie wyraźnie hamuje, co skutkuje spadkiem przewozów oraz zapotrzebowania na pracę w sektorze. Informacje te pochodzą z rp.pl oraz biznesinfo.pl.
W 2025 roku spółka zanotowała stratę netto w wysokości 48,6 mln zł, co potwierdza Next.Gazeta.pl. Dodatkowo, w kwietniu 2025 roku przewoźnicy towarowi przewieźli ponad 17,2 mln ton ładunków, jednak w ciągu czterech miesięcy odnotowano niemal 5-procentowy spadek masy przewiezionych towarów, co wskazuje na trudności rynkowe – dane te pochodzą z rp.pl i RMF24.pl.
W ramach szerszej strategii restrukturyzacyjnej PKP Cargo planuje także zbyć udziały w Euroterminalu Sławków, co jest elementem prób poprawy płynności finansowej i optymalizacji aktywów. Informację tę podaje parkiet.com.
Spółka zapewnia, że zwalniani pracownicy otrzymają wsparcie, w tym odprawy uzależnione od długości okresu zatrudnienia oraz możliwość skorzystania z programów przekwalifikowania, co wynika z informacji serwisu gazetaprawna.pl.
Reakcje i dalsze perspektywy
Związki zawodowe protestowały przeciw likwidacji jednej z sekcji PKP Cargo, co świadczy o napięciach społecznych wywołanych planowanymi zwolnieniami. Informacje o sprzeciwie związków podaje pulshr.pl.
Zarząd spółki liczy na pozytywne efekty ożywienia w inwestycjach budowlanych w 2025 roku, które mogą wpłynąć na poprawę sytuacji na rynku przewozów towarowych oraz ograniczyć dalsze redukcje zatrudnienia. Taką perspektywę przedstawia stockwatch.pl.
Warto również zwrócić uwagę na skalę kosztów zarządczych w kontekście zwolnień. W 2024 roku wynagrodzenia zarządu PKP Cargo wyniosły ponad 3 mln zł, a sam członek zarządu Maciej Jankiewicz otrzymał ponad 429 tys. zł, co odnotowuje Kolejowy Portal.
Proces restrukturyzacji i zwolnień w PKP Cargo nadal pozostaje pod czujnym okiem sądu i wymaga ścisłej współpracy ze związkami zawodowymi, jak przypominają TVN24 Biznes i NaKolei.pl. Firma stoi przed wyzwaniami, które będą wymagały stałego monitorowania sytuacji oraz elastycznego reagowania na szybko zmieniające się warunki rynkowe.