PKP PLK planują modernizację i budowę 494 km torów kolejowych w 2025 roku
W 2025 roku PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK) realizują ambitny program modernizacji i budowy torów kolejowych o łącznej długości 494,3 km. Celem tych działań jest poprawa komfortu podróży, zwiększenie bezpieczeństwa oraz ograniczenie negatywnego wpływu transportu na środowisko naturalne. Minister infrastruktury Dariusz Klimczak podkreślił, że inwestycje obejmują kluczowe remonty i przebudowy, w tym modernizację linii nr 139 na trasie między Wilkowicami Bystra a Zwardoniem w Beskidzie Żywieckim, gdzie zaplanowano przebudowę pięciu stacji kolejowych.

- W 2025 roku PKP PLK planują zmodernizować i zbudować 494,3 km torów kolejowych o wartości około 120 mln zł.
- Modernizacja linii nr 139 obejmie przebudowę pięciu stacji między Wilkowicami Bystra a Zwardoniem, co poprawi komfort podróży w Beskidzie Żywieckim.
- Realizowane są także prace przy budowie tuneli w ramach projektu Podłęże-Piekiełko, w tym drążenie tunelu przez tarczę TBM Kinga.
- Poprawa stanu infrastruktury kolejowej jest widoczna w zmniejszeniu liczby ograniczeń prędkości na torach o 27% w 2024 roku i o kolejne 13% do maja 2025 roku.
- Niektóre stacje, jak Dwory, nie są obecnie objęte planami modernizacji, choć prowadzone są prace remontowe.
Równocześnie prowadzone są prace przy budowie nowoczesnych tuneli oraz kompleksowej modernizacji infrastruktury kolejowej, które mają zwiększyć efektywność ruchu pociągów oraz bezpieczeństwo pasażerów. Wartość tych inwestycji sięga około 120 mln zł, co stanowi kolejny etap unowocześniania polskiej sieci kolejowej i podnoszenia jej standardów na najwyższy europejski poziom.
Zakres i wartość inwestycji PKP PLK w 2025 roku
PKP Polskie Linie Kolejowe w bieżącym roku planują modernizację oraz budowę łącznie 494,3 km torów kolejowych, co ma bezpośrednio wpłynąć na szybszy, bezpieczniejszy i bardziej ekologiczny transport kolejowy w Polsce. Jak poinformował minister Dariusz Klimczak w komunikacie z 2 czerwca 2025 roku opublikowanym przez wnp.pl, działania te wpisują się w szeroką strategię rozwoju infrastruktury kolejowej mającą na celu dostosowanie polskiej kolei do rosnących wymagań przewozowych i ekologicznych.
Wartość tych inwestycji została oszacowana na około 120 mln zł, jak podaje serwis Rynek Kolejowy w publikacji z 1 czerwca 2025 roku. Budżet ten pozwoli zarówno na modernizację istniejących odcinków torów, jak i na budowę nowych, co ma istotne znaczenie dla podniesienia standardów infrastruktury kolejowej oraz poprawy warunków podróżowania.
Modernizacja linii nr 139 i przebudowa stacji w Beskidzie Żywieckim
Jednym z najważniejszych elementów tegorocznych inwestycji jest modernizacja linii kolejowej nr 139 na odcinku między Wilkowicami Bystra a Zwardoniem. Jak informuje Dziennik Zachodni, w ramach tego projektu przebudowanych zostanie pięć stacji kolejowych, co przyczyni się do znacznej poprawy komfortu podróży w malowniczym i turystycznie atrakcyjnym regionie Beskidu Żywieckiego.
Przebudowa stacji dotyczy miejscowości, które mają duże znaczenie turystyczne, co wpłynie pozytywnie na dostępność i wygodę podróżnych korzystających z kolei w tym rejonie – wskazuje Rynek Kolejowy. Ponadto modernizacja linii 139 ma na celu podniesienie poziomu bezpieczeństwa oraz zwiększenie efektywności ruchu kolejowego na tym odcinku, co jest szczególnie ważne ze względu na specyfikę terenu i natężenie ruchu pasażerskiego, jak podkreśla Dziennik Zachodni.
Warto dodać, że wcześniejsze działania PKP PLK związane z ograniczeniem liczby ograniczeń prędkości na torach przyniosły wymierne efekty – według danych radiobiper.info, w 2024 roku liczba ograniczeń została zmniejszona o 27%, a do maja 2025 roku nastąpił dalszy spadek o kolejne 13%, co świadczy o poprawie stanu infrastruktury kolejowej i zwiększeniu jej parametrycznych możliwości.
Budowa tuneli i inne inwestycje infrastrukturalne
Równolegle do modernizacji torów realizowany jest również zaawansowany projekt budowy tuneli w ramach inwestycji na linii Podłęże-Piekiełko. Portal drogowo-mostowy.pl informuje, że jest to jeden z najtrudniejszych i najbardziej złożonych projektów kolejowych w Polsce. Kluczowym elementem przedsięwzięcia jest praca tarczy TBM Kinga, ważącej ponad 600 ton, która rozpoczęła drążenie tunelu w trudnym terenie Małopolski.
Jak relacjonuje sektorkolejowy.pl, budowa tunelu ma na celu stworzenie nowego, atrakcyjnego czasowo połączenia kolejowego, które znacząco zwiększy konkurencyjność transportu kolejowego w tym regionie. Inwestycja ta jest nie tylko wyzwaniem technicznym, ale również strategicznym krokiem w rozwoju infrastruktury kolejowej Małopolski.
Dla zapewnienia bezpieczeństwa ruchu pociągów prowadzone są systematyczne prace diagnostyczne i remontowe, obejmujące kontrolę stanu geometrii torów, szyn oraz podkładów, o czym informuje kurier-kolejowy.pl. Takie działania pozwalają utrzymać infrastrukturę w najlepszym możliwym stanie i minimalizować ryzyko awarii.
Aktualny stan i plany dotyczące innych stacji kolejowych
W odniesieniu do stacji Dwory portal oswiecimonline.pl podaje, że nie jest ona objęta planami modernizacji w najbliższym czasie. Brak sygnałów ze strony miasta co do potrzeby inwestycji sprawia, że PKP PLK koncentrują się na innych projektach. Mimo to, w ubiegłym roku na tej stacji przeprowadzono remont jednego z torów, co świadczy o prowadzeniu bieżących prac konserwacyjnych i utrzymaniu infrastruktury na odpowiednim poziomie.
Tego typu działania pozwalają na zachowanie funkcjonalności stacji i bezpieczeństwa podróżnych, nawet jeśli nie są realizowane większe inwestycje rozwojowe.
—
W 2025 roku PKP Polskie Linie Kolejowe realizują inwestycje, które znacząco odmienią polską kolej. Modernizacja torów, przebudowa ważnych stacji i budowa nowoczesnych tuneli sprawią, że podróże staną się wygodniejsze, bezpieczniejsze i bardziej przyjazne dla środowiska. Dzięki temu mieszkańcy Beskidu Żywieckiego, Małopolski i innych regionów zyskają lepsze połączenia, co nie tylko ułatwi codzienne podróże, ale także wesprze rozwój turystyki i lokalnej gospodarki.