PKP wspiera PKP Cargo pod warunkiem porozumienia z wierzycielami

Opublikowane przez: Witold Malcherek

Polskie Koleje Państwowe (PKP) rozważają wsparcie finansowe dla swojej spółki-córki, PKP Cargo, pod warunkiem osiągnięcia porozumienia z wierzycielami. Zarząd PKP Cargo przedstawił sądowi plan restrukturyzacyjny, który zakłada nie tylko ustabilizowanie płynności finansowej firmy, ale także spłatę zobowiązań do 2031 roku oraz poprawę efektywności operacyjnej. Kluczowym elementem warunkującym udzielenie pomocy jest akceptacja programu spłat przez wierzycieli oraz zgoda związków zawodowych na rezygnację z części przywilejów pracowniczych i wdrożenie nowego systemu motywacyjnego.

  • PKP rozważa wsparcie finansowe dla PKP Cargo, ale pod warunkiem porozumienia z wierzycielami.
  • PKP Cargo złożyło plan restrukturyzacyjny zakładający spłatę długu do 2031 roku i poprawę efektywności operacyjnej.
  • Zarząd PKP Cargo proponuje rezygnację z przywilejów pracowniczych zamiast zwolnień grupowych, co wymaga zgody związków zawodowych.
  • Spółka ma do spłacenia prawie 3 mld zł długu i traci udział w rynku, co stanowi poważne wyzwanie.
  • Plan restrukturyzacji obejmuje także przebudowę struktury organizacyjnej i likwidację części taboru.

Bez tych porozumień restrukturyzacja i wsparcie ze strony PKP nie będą możliwe — podkreślają zarówno zarząd spółki, jak i eksperci. To wyzwanie ma fundamentalne znaczenie dla przyszłości największego polskiego przewoźnika towarowego, który od dłuższego czasu boryka się z poważnymi problemami finansowymi i rynkowymi.

Aktualna sytuacja i plan restrukturyzacyjny PKP Cargo

W lipcu 2024 roku sąd otworzył postępowanie restrukturyzacyjne PKP Cargo, co było pierwszym krokiem zmierzającym do wyjścia spółki z kryzysu finansowego. Jak podaje portal strefabiznesu.pl, decyzja sądu umożliwiła wdrożenie mechanizmów mających pozwolić firmie na odbudowę stabilności i rentowności.

Zarządca masy sanacyjnej PKP Cargo złożył do sądu szczegółowy plan restrukturyzacyjny, który ma na celu przede wszystkim ustabilizowanie sytuacji płynnościowej spółki oraz poprawę rentowności operacyjnej. W ramach tego planu przewidziana jest przebudowa struktury organizacyjnej firmy, co ma przyczynić się do efektywniejszego działania. Informacje te potwierdzają kolejowyportal.pl oraz bankier.pl.

Plan restrukturyzacyjny zakłada także uregulowanie zobowiązań wobec wierzycieli do 2031 roku, a jednocześnie osiągnięcie w tym roku zakładanego poziomu zysku EBITDA, co ma świadczyć o poprawie kondycji finansowej spółki. Takie dane podają parkiet.com, bankier.pl oraz money.pl. Obecnie PKP Cargo musi uporać się z prawie 3 miliardami złotych długu, co stanowi poważne wyzwanie dla spółki — zwraca uwagę nakolei.pl.

Warunki wsparcia PKP dla PKP Cargo

Prezes Polskich Kolei Państwowych SA, Alan Beroud, poinformował 1 lipca 2025 roku, że PKP analizuje możliwości wsparcia finansowego dla PKP Cargo, ale środki zostaną udzielone tylko pod warunkiem osiągnięcia porozumienia z wierzycielami. Takie informacje podał bankier.pl.

Zarząd PKP Cargo podkreśla, że kluczowe jest zaproponowanie wierzycielom programu spłat, który będzie dla nich akceptowalny. Bez tego warunku pomoc ze strony PKP nie będzie możliwa. Jak relacjonuje rp.pl, obecnie trwają intensywne negocjacje, które według zarządu i ekspertów mają zakończyć się sukcesem. Potwierdzają to także doniesienia parkiet.com.

Alternatywa dla zwolnień grupowych i negocjacje ze związkami zawodowymi

PKP Cargo planowało przeprowadzenie zwolnień grupowych obejmujących około 2,4 tysiąca pracowników, jednak zarząd zaproponował alternatywne rozwiązania mające na celu ochronę miejsc pracy. Informacje na ten temat podają nakolei.pl oraz fakt.pl.

Alternatywa polega na odstąpieniu od przywilejów pracowniczych wynikających z Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy (ZUZP) oraz wprowadzeniu nowego systemu motywacyjnego opartego na efektywności. Takie rozwiązanie ma przynieść oszczędności i poprawić sytuację finansową firmy. O szczegółach informują parkiet.com, bankier.pl, interia.pl oraz gazetaprawna.pl.

Zgoda wszystkich związków zawodowych na rezygnację z przywilejów jest niezbędna, aby uniknąć zwolnień grupowych. Tak podkreślają parkiet.com, tysol.pl oraz kolejowyportal.pl. Zarząd PKP Cargo zaproponował pracownikom zrzeczenie się części przywilejów w zamian za utrzymanie zatrudnienia, co ma przynieść firmie oszczędności i poprawić jej sytuację finansową — wskazują wGospodarce.pl, tvn24.pl oraz portalsamorzadowy.pl.

Kontekst rynkowy i wyzwania PKP Cargo

PKP Cargo szybko traci udział w rynku przewozów towarowych, który spadł do 26,29 proc., co jest najgorszym wynikiem w historii spółki. Takie niepokojące informacje podaje businessinsider.com.pl. Spadek udziału rynkowego jest symptomem coraz poważniejszych trudności, z jakimi boryka się największy przewoźnik kolejowy w Polsce.

Ponadto spółka planuje zezłomować ponad 10 tysięcy wagonów, mimo że część z nich nigdy nie została użyta. Ta decyzja budzi kontrowersje i obawy o potencjalne marnotrawstwo zasobów. Portal kresy.pl zwraca uwagę na skalę tego zjawiska i konsekwencje dla gospodarki zasobami firmy.

PKP Cargo stoi dziś przed poważnymi wyzwaniami, które wymagają jednoczesnego działania na wielu frontach — od uporządkowania finansów, przez rozmowy z wierzycielami i pracownikami, po ważne decyzje dotyczące majątku i pozycji na rynku. To, jak spółka poradzi sobie z tymi zadaniami, zadecyduje o jej dalszym losie.