Volkswagen redukuje zatrudnienie: 20 tys. osób już odeszło

Opublikowane przez: Roksana Pacocha

Volkswagen, jeden z największych koncernów motoryzacyjnych na świecie, rozpoczął szeroko zakrojoną restrukturyzację zatrudnienia w Niemczech, która ma potrwać aż do 2030 roku. Już teraz ponad 20 tysięcy pracowników zdecydowało się na dobrowolne odejście, korzystając z atrakcyjnych programów wcześniejszych emerytur oraz odpraw sięgających nawet 400 tysięcy euro. Dla większości z nich przewidziana jest częściowa emerytura, która pozwala na stopniowe przejście na emeryturę przy jednoczesnym zachowaniu częściowego zatrudnienia.

  • Volkswagen planuje do 2030 roku zredukować zatrudnienie o 35 tys. osób w Niemczech.
  • Ponad 20 tys. pracowników już dobrowolnie odeszło, korzystając z programów wcześniejszych emerytur i odpraw do 400 tys. euro.
  • Dla około 66% odchodzących przewidziana jest częściowa emerytura na niepełnym wymiarze godzin.
  • Firma wprowadziła zamrożenie płac oraz ograniczyła liczbę staży z 1400 do 600 rocznie.
  • Celem restrukturyzacji jest poprawa rentowności i uniknięcie zamknięcia zakładów do 2029 roku.

Firma wprowadziła także zamrożenie płac oraz znacząco ograniczyła liczbę staży, co jest elementem szerszego planu mającego na celu poprawę rentowności koncernu i uniknięcie zamknięcia zakładów produkcyjnych. Restrukturyzacja jest efektem kryzysu, który dotknął firmę pod koniec ubiegłego roku, po długotrwałych negocjacjach między zarządem a związkami zawodowymi.

Geneza i cele restrukturyzacji w Volkswagenie

Pod koniec 2024 roku, po intensywnych i długotrwałych dyskusjach między zarządem Volkswagena a przedstawicielami związków zawodowych, opracowano plan restrukturyzacji zatrudnienia, który ma na celu dostosowanie koncernu do nowych wyzwań rynkowych. Jak podaje portal businessinsider.com.pl, rozmowy te były konieczne, aby odpowiednio zareagować na pogarszającą się sytuację ekonomiczną firmy.

Głównym celem restrukturyzacji jest poprawa rentowności przedsiębiorstwa oraz uniknięcie zamknięcia zakładów produkcyjnych do 2029 roku, co podkreśla autokult.pl. Plan ten przewiduje redukcję zatrudnienia o 35 tysięcy osób do 2030 roku, co ma przynieść oszczędności rzędu 1,5 miliarda euro, wskazuje fakt.pl. Restrukturyzacja stanowi odpowiedź na kryzys, który dotknął Volkswagena pod koniec ubiegłego roku, jak informuje biznes.wprost.pl, gdy to przedsiębiorstwo zmagało się z trudnościami na rynku, wpływającymi na jego kondycję finansową.

Przebieg i skala odejść pracowników

Do czerwca 2025 roku ponad 20 tysięcy pracowników Volkswagena zdecydowało się na dobrowolne odejście z firmy, korzystając z oferowanych programów wcześniejszych emerytur i odpraw, podaje businessinsider.com.pl. Co ważne, około 66% z tych osób przejdzie na częściową emeryturę, co oznacza, że będą nadal pracować na niepełnym wymiarze godzin przed całkowitym zakończeniem swojej kariery zawodowej, relacjonuje next.gazeta.pl.

Wartość odpraw dla odchodzących pracowników może sięgać nawet 400 tysięcy euro na osobę, co stanowi istotny bodziec do skorzystania z tej oferty – zwracają uwagę motoryzacja.interia.pl, forsal.pl, biznes.wprost.pl, tvn24.pl oraz bankier.pl. Równolegle Volkswagen zdecydował się zmniejszyć liczbę staży z 1400 do 600 rocznie, co jest kolejnym krokiem mającym na celu ograniczenie kosztów zatrudnienia i dostosowanie struktury kadrowej do aktualnych potrzeb, informuje tvn24.pl.

Perspektywy i dalsze działania Volkswagena

Planowana do 2030 roku całkowita redukcja zatrudnienia o 35 tysięcy osób oznacza, że dalsze odejścia pracowników będą kontynuowane w kolejnych latach. Jak podkreślają motoryzacja.interia.pl, forsal.pl, next.gazeta.pl oraz dlahandlu.pl, proces ten ma charakter rozłożony w czasie, aby zminimalizować negatywne skutki społeczne i ekonomiczne.

Dodatkowo, w ramach działań oszczędnościowych firma wprowadziła zamrożenie płac oraz ograniczyła liczbę staży, co ma pomóc w poprawie kondycji finansowej koncernu i stabilizacji budżetu, podają businessinsider.com.pl oraz tvn24.pl. Restrukturyzacja ma zapewnić powrót do rentowności już w 2029 roku, co jest kluczowe dla dalszego funkcjonowania Volkswagena na konkurencyjnym rynku motoryzacyjnym, zaznacza autokult.pl.

Warto podkreślić, że wcześniejsze odejścia pracowników są postrzegane jako sposób na uniknięcie masowych zwolnień oraz związanych z nimi napięć społecznych. Takie rozwiązanie pozwala firmie zachować stabilność i dobre relacje ze związkami zawodowymi, co jest istotne dla dalszego rozwoju przedsiębiorstwa – zauważają bankier.pl oraz fakt.pl.

Volkswagen w Niemczech przechodzi skomplikowaną restrukturyzację, która ma pomóc firmie pewniej stawić czoła wyzwaniom rynku i zmieniającym się warunkom gospodarczym. Dzięki programom dobrowolnych odejść i oszczędnościom, koncern chce zachować konkurencyjność, unikając jednocześnie bardziej drastycznych zwolnień w przyszłości.