Wrocław i Wałbrzych walczą o frekwencję. Darmowe zwiedzanie zamku Książ i zoo

Opublikowane przez: Roksana Pacocha

Mieszkańcy Wrocławia i Wałbrzycha stanęli w szranki w nietypowej rywalizacji, której celem było zachęcenie do udziału w drugiej turze wyborów prezydenckich. Wydarzenie miało miejsce 1 czerwca 2025 roku, a stawką pojedynku była możliwość bezpłatnego zwiedzania wybranej atrakcji turystycznej przez mieszkańców zwycięskiego miasta. Wrocławianie mogli zyskać darmowy wstęp do Zamku Książ w Wałbrzychu, natomiast wałbrzyszanie – do wrocławskiego zoo. Dodatkowo we Wrocławiu pojawi się nowa krasnalka o imieniu „Frekwencja”, która zostanie ustawiona na osiedlu z najwyższą frekwencją, stanowiąc symboliczny hołd dla aktywności obywatelskiej. Inicjatywa ta miała na celu zmobilizowanie mieszkańców obu miast do aktywnego udziału w wyborach poprzez atrakcyjną i angażującą formę rywalizacji.

  • Wrocław i Wałbrzych zorganizowały pojedynek na frekwencję wyborczą podczas II tury wyborów prezydenckich 1 czerwca 2025 roku.
  • Stawką rywalizacji był darmowy wstęp mieszkańców zwycięskiego miasta do atrakcji turystycznej drugiego miasta – Zamek Książ dla Wrocławian lub zoo dla Wałbrzyszan.
  • Wrocław osiągnął wyższą frekwencję, dzięki czemu jego mieszkańcy będą mogli bezpłatnie zwiedzić Zamek Książ w Wałbrzychu.
  • We Wrocławiu zostanie ustawiona nowa krasnalka „Frekwencja” na osiedlu z najwyższą frekwencją wyborczą jako symbol nagrody i zachęty do udziału w wyborach.
  • Inicjatywa jest przykładem kreatywnych działań samorządów na rzecz podnoszenia frekwencji wyborczej w Polsce.

Geneza i zasady frekwencyjnego pojedynku między Wrocławiem a Wałbrzychem

Pomysł na organizację rywalizacji na frekwencję wyborczą zrodził się wśród lokalnych władz obu miast przed II turą wyborów prezydenckich, które odbyły się 1 czerwca 2025 roku. Prezydenci Wrocławia i Wałbrzycha podjęli decyzję o przeprowadzeniu tego nietypowego pojedynku, mającego na celu zwiększenie frekwencji wyborczej. Stawką było zapewnienie mieszkańcom zwycięskiego miasta darmowego dostępu do jednej z najciekawszych atrakcji turystycznych drugiego miasta – wrocławianie mogli liczyć na zwiedzanie Zamku Książ w Wałbrzychu, natomiast wałbrzyszanie na wizytę w wrocławskim zoo.

Jak informuje portal radiowroclaw.pl, inicjatorem wyzwania był Roman Szełemej, prezydent Wałbrzycha, który oficjalnie ogłosił frekwencyjny pojedynek z Wrocławiem. Z kolei według Gazety Wrocławskiej, pomysł ten miał przede wszystkim zmobilizować mieszkańców obu miast do udziału w wyborach poprzez zastosowanie atrakcyjnej formy zachęty. W ten sposób samorządy postanowiły połączyć sferę polityki z promocją lokalnej turystyki i aktywnością obywatelską.

Przebieg i wyniki rywalizacji wyborczej 1 czerwca 2025

II tura wyborów prezydenckich, która odbyła się 1 czerwca 2025 roku, przyniosła emocjonującą rywalizację nie tylko na szczeblu krajowym, ale również lokalnym. Kandydatami w tym głosowaniu byli Rafał Trzaskowski oraz Karol Nawrocki, jak podaje serwis wroclaw.pl. W trakcie tego dnia mieszkańcy Wrocławia i Wałbrzycha rywalizowali o to, aby ich miasto osiągnęło wyższą frekwencję wyborczą.

Według danych przekazanych przez tuwroclaw.com 2 czerwca 2025 roku, to właśnie Wrocław okazał się zwycięzcą pojedynku, osiągając wyższą frekwencję niż Wałbrzych. Tym samym mieszkańcy stolicy Dolnego Śląska zyskali prawo do bezpłatnego zwiedzania Zamku Książ, jednej z najważniejszych atrakcji turystycznych Wałbrzycha. Portal prawo.pl podkreśla, że tego typu forma zachęty do udziału w wyborach jest rzadko spotykana i stanowi interesujący przykład lokalnej inicjatywy wspierającej demokrację.

Dodatkowe inicjatywy i reakcje społeczne na akcję promującą frekwencję

W ramach akcji zachęcającej do udziału w wyborach, we Wrocławiu pojawi się nowa krasnalka o imieniu „Frekwencja”. Zostanie ona ustawiona na osiedlu, które odnotowało najwyższą frekwencję wyborczą, co ma symbolicznie nagrodzić mieszkańców za ich aktywność obywatelską. Informację tę przekazuje Gazeta Wrocławska, zaznaczając, że ten gest ma także charakter promocyjny i integracyjny.

Krasnalka „Frekwencja” to tylko jedna z wielu inicjatyw, które wrocławski samorząd realizuje, by zachęcić mieszkańców do udziału w wyborach. Mieszkańcy chętnie reagują na takie pomysły, doceniając ich kreatywność i zaangażowanie. Jak zauważa prawo.pl, podobne działania pojawiają się coraz częściej w całej Polsce – to znak, że lokalne społeczności coraz bardziej dbają o to, by wybory były nie tylko obowiązkiem, ale też świadomym i aktywnym udziałem w demokracji.